MATEN OG MÅLTIDENE

Næringsrik og sunn mat har stor betydning for barnets utvikling. De første 7 leveår er barnet i sterk vekst og i de første årene legges grunnlaget for barnets matvaner.

Det er av stor pedagogisk betydning, at det lages mat hver dag i barnehagen, så barna kan oppleve matlagingsprosessen.

Barna har muligheten for å hjelpe til med å vaske, skrelle og rive grønnsaker, helle opp i skåler og dekke på et fint bord.

Alle har glede av de deiligste dufter som hver formiddag sprer seg ut i hele huset. Det styrker appetitten, vekker sansene og øker matgleden. Det er dessuten sunt å bli presentert  for mange forskjellige sanser og smaksopplevelser i en tidlig alder, da det vil styrke barnas lyst til å spise sunt og variert. Vi opplever at forventningens glede er stor hos barna til hva som skal spises -  og så dufter det så godt når vi tilbereder måltidene.

Faste måltider virker også velgjørende for fordøyelsen.

• Mandag – spiser vi brødmat/nistemat for de som er på tur
  • Tirsdag – spiser vi grøt
  • Onsdag – lager vi forskjellige supper med brød/grissini /flatbrød
  • Torsdag – varm mat som pizza, pannekaker,  suppe, grateng, pasta o.l.
  • Fredag – baker barna sine egne rundstykker.

Måltidene avsluttes med frukt.

Om ettermiddagen spiser vi brød/knekkebrød og frukt. Innimellom serverer vi yoghurt/musli

All maten er vegetarisk og fremstlt av stort sett økologiske råvarer.

Vi tar selvsagt hensyn til allergier og intoleranser hos barna. Vi har god kunnskap om vanlige allergier og intoleranser som vi legger til rette for i matlagingen.